اوبر درصدد برقی کردن کل ناوگان حمل ونقل خود است

19 شهریور 1399

اوبر از برنامه ای جدی رونمایی کرد که در آن تصمیم دارد تا تمامی ناوگان خود در شهرهای ایالات متحده، کانادا و اروپا را تا سال 2030 به خودروهای برقی مجهز کند. غول تاکسی های اینترنتی می گوید تا پایان دهه ی جاری، تمامی وسایل نقلیه ی ناوگانش اعم از خودروهای سواری و موتورسیکلت ها و اسکوترها از نوع برقی خواهند بود. برنامه ی جدید اوبر شباهت زیادی به طرح های اخیر شرکت رقیب، لیفت دارد که در ماه جون از تصمیم جدی برای برقی کردن کل ناوگان تا سال 2030 خبر داد.

دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، درباره ی برنامه ی جدید شرکتش در مسیر کاهش حداکثری انتشار گازهای گلخانه ای گفت: «اوبر مسئولیتی مهم و شفاف دارد تا اثر فعالیت های خود بر محیط زیست را تا حد امکان کاهش دهد. امروز ما متعهد می شویم که با همکاری شهرهای متعدد، آینده ای بهتر را بسازیم و با بحران های اقلیمی مقابله کنیم. برنامه ای که بسیار جدی تر از گذشته اجرا خواهد شد».

یک نکته ی مهم در برنامه ی جدید اوبر وجود دارد. اوبر و لیفت، هیچ کدام مالک خودروهای ناوگان خود نیستند. آن ها همچنین درگیری های قانونی متعددی در ایالات های کالیفرنیا و ماساچوست و مناطق دیگر جهان دارند تا اثبات کنند که راننده ها یا همان مالکان وسیله ی نقلیه، جزو کارمندان محسوب نمی شوند. درنتیجه برنامه های جدید اوبر و لیفت یعنی آن ها راننده هایی با درآمد و وضعیت مالی نه چندان مناسب را تشویق کنند تا خودروهای برقی گران تر را جایگزین خودروهای کنونی بکنند. راننده هایی که اکثرشان به صورت پاره وقت برای اوبر و لیفت و شرکت های مشابه کار می کنند. برنامه ی جدید اوبر، علاوه بر راننده ها، به همکاری سیاست گذاران و افراد تأثیرگذار در تصمیم گیری های اصلی و حتی مسافران هم وابسته است. آن ها همچنین نیاز به همکاری جدی شرکت های توسعه دهنده ی زیرساخت برقی هم دارند.

متخصصان تغییرات اقلیمی می گویند برنامه های جدید شرکت های تاکسی اینترنتی در مسیر برقی کردن خودروها تحسین برانگیز است. برنامه هایی که منجر به تغییرات جدی تر و گسترده تر در صنعت هم می شوند. آمارها نشان می دهد تنها سه درصد از خودروهای فروخته شده در سال گذشته، برقی بوده اند. در ایالات متحده نیز که غول هایی همچون تسلا به عنوان پیش گام خودروهای برقی فعالیت می کنند، کمتر از دو درصد از خودروهای فروخته شده در سال گذشته، مجهز به باتری برقی بوده اند. البته در ماه های آتی خودروهای برقی در مدل های جدید و قیمت های پایین تر با باتری های قدرتمندتر به بازار عرضه می شوند. در مجموع اگر اوبر و لیفت باعث شوند که خودروهای برقی به گزینه های مقرون به صرفه تبدیل شوند، شاید کل سیاره ی زمین از تصمیم آن ها سود ببرد.

اوبر لیفت

کارشناسان اعتقاد دارند تصمیم شرکت های بزرگی همچون اوبر و لیفت، نه تنها بر بازار تاکسی های اینترنتی بلکه بر کل صنعت تأثیر خواهد گذاشت. برخی مطالعات نشان می دهد که سفرهای انجام شده با تاکسی های اینترنتی، 69 درصد بیشتر از سفرهای مشابه با وسایل نقلیه ی عمومی، پیاده یا خودروی شخصی، گازهای گلخانه ای تولید می کنند. بخش مهمی از افزایش انتشار به این دلیل رخ می دهد که راننده ها در بین سفرها هم نیاز به جابه جایی دارند تا شاید منطقه ای با مسافر بیشتر پیدا کنند. درنتیجه حذف خودروهایی با سوخت فسیلی از ناوگان تاکسی های اینترنتی، اثر بزرگی روی کل انتشار گازها خواهد داشت. نتایج برخی تحقیقات می گوید که اثر برقی کردن خودروهای ناوگان تاکسی اینترنتی، سه برابر برقی کردن یک خودروی شخصی است.

برقی شدن خودروها به راننده ها هم کمک می کند. قطعات تعمیری خودروی برقی کمتر از نمونه های سنتی است و هزینه هایی همچون تعویض روغن و تعمیر ترمز نیز به مراتب کاهش می یابد. به علاوه، احتمال کمی وجود دارد که یک راننده در طول یک روز، کل شارژ باتری خود را در سفرهای داخل شهری مصرف کند. البته مشکل شارژرها همیشه وجود دارد. پریزهای برق معمولی خانگی شاید یک روز برای شارژ خودرو زمان نیاز داشته باشند. پریزهای مخصوص خودروی برقی هم در نمونه های خانگی چند ساعت نیاز دارند. تنها نمونه های شارژ سریع هستند که در نیم ساعت، یک خودروی برقی را شارژ می کنند و هنوز چالش زیادی برای توزیع و نصب گسترده ی آن ها در همه ی شهرها وجود دارد. نکته ی مهم تر اینکه هزینه ی چند هزار دلاری تعویض باتری خودروها نیز قطعا به راننده ها فشار وارد می کند.

چالش مهم تر خودروهای برقی، قیمت کنونی آن ها بوده که بیشتر از خودروهای بنزینی است و احتمالا برای راننده های تاکسی اینترنتی به صرفه نخواهد بود. این خودروها بسته به ابعاد و کلاس در بازار جهانی قیمت های 20 تا 40 هزار دلاری دارند و نمونه های دست دوم زیادی نیز از آن ها در بازار موجود نیست. اوبر می گوید تا سال 2025 سرمایه گذاری حدود 160 میلیون دلار انجام می دهد تا راننده ها را تشویق به تعویض خودروهای خود بکند. آن ها همچنین به راننده های دارای خودروی برقی در ایالات متحده و کانادا به ازای هر سفر یک دلار بیشتر پرداخت می کنند. برنامه های تشویقی در شهرهای بیشتری اجرا خواهد شد و مسافران علاقه مند به خودروهای برقی نیز گزینه های جدیدی برای انتخاب خودروی برقی یا هیبریدی با هزینه ای کمی بیشتر خواهند داشت.

اوبر قبلا در سال 2018 هم برنامه ای مشابه را در ایالات متحده اجرا کرده بود که به خاطر ضعف انگیزه و تأمین مالی راننده ها با شکست روبه رو شد. آن ها در برنامه ی جدید، همکاری های بیشتری با شرکت های فروشنده و اجاره دهنده ی خودروهای برقی تنظیم کرده اند تا کمک هایی تخفیفی به راننده ها داده شود. اوبر همچنین برنامه هایی جدی برای حمایت از سیاست های کاهش گازهای گلخانه ای در سراسر جهان اجرا می کند و برای تأمین هرچه بهتر و سریع تر امکانات شارژ خودرو نیز تلاش خواهد کرد. درنهایت اجرایی شدن برنامه ها بیش از همه چیز، نیاز به همکاری راننده ها دارد که شاید بزرگ ترین چالش اوبر و لیفت تا سال 2030 باشد.

دریافت محصولات ...