بررسی لنز Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD
شاید هنگام خواندن بررسیهای لنز زیاد با این جمله برخورد داشته باشید که میگوید همیشه بهتر است از همان برند دوربین خودتان لنز بخرید، به خصوص در مورد لنزهای گرانقیمت. بااینحال، تامرون این روزها لنزهایی میسازد که همان کیفیت برندهای اصلی را با قیمتی مقرون بهصرفهتر در اختیار شما قرار میدهد و این لنز، یک لنز زوم استاندارد فوقالعاده برای عکاسان فول فریم است.
نکات مثبت:
⦁ کیفیت ساخت و کنترل عالی
⦁ لرزش گیر ۵ استاپ فوقالعاده
⦁ شارپ با بوکهای زیبا
نکات منفی:
⦁ میتوانست در ۷۰ میلیمتر و f2.8 شارپتر باشد
⦁ در ۲۴ میلیمتر و f2.8 گوشههای تصویر کمی تاریک میشود.
عکاسان نیکونی که قصد مهاجرت از بدنههای کراپدار یا APS-C به بدنههای فول فریم نیکون را دارند، اگر قصد خرید لنز ۲۴-۷۰ نیکون را داشته باشند، با برچسب قیمتی بسیار گران مواجه میشوند. علاوه بر آن ۷۰-۲۴ نیکون لنز بزرگی است و شاید برای استفادهی روزانه مناسب نباشد.
تامرون سابقهای طولانی در تولید لنزهای خوش قیمت با کیفیت ساخت و تصویر مناسب دارد که نمیتوانستند با لنزهای گرانتر بازار رقابت کنند. چند سالی است که این مسئله تغییر کرده و با معرفی نسخهی G2 لنزهای ۷۰-۲۴ و ۲۰۰-۷۰ f2.8، تامرون نشان داد که کیفیت فوقالعادهی لنزهای حرفهای نیکون و کنن، در قیمتی پایینتر نیز دستیافتنی است.
مشخصات
اندازه: ۸۸ در ۱۰۹ میلیمتر بدون هود. ۳۱ میلیمتر نیز با زوم نمودن به طول آن افزوده میشود. لنز مشابه نیکون ابعادی برابر ۸۸ در ۲۰۳ میلیمتر دارد اما با زوم کردن طول آن تغییری نمیکند.
وزن: ۹۰۰ گرم بهعلاوهی هود لنز پلاستیکی ۳۸ گرمی. این لنز حدود ۲۰۰ گرم از لنز مشابه نیکون سبکتر است.
طراحی: ۱۷ المان نوری (شامل ۵ المان SD و ۴ المان aspherical) در ۱۲ گروه است. لنز مشابه نیکون ۲۰ المان در ۱۲ گروه دارد.
نزدیکترین فاصلهی فوکوس ۳۶ سانتیمتر و بزرگنمایی لنز برابر ۱:۴.۷ است. برای رسیدن به بزرگنمایی ۱:۱۰ ( مثلاً عکس خیلی بسته از سر) لنز تامرون نیاز به ۷۱ سانتیمتر فاصله دارد که حدود ۵۴ سانتیمتر فضای کاری به شما میدهد.
دهانهی فیلتر: ۸۲ میلیمتر، کمی بزرگ است و فیلترهای آن ارزان نخواهند بود.
لرزش گیر: دارد. سیستم لرزش گیر تامرون VC نام دارد. لرزش گیر این لنز ۴ حالت دارد که از طریق داک USBمیتوان آن را تغییر داد و امکان تغییر آن هنگام عکاسی وجود ندارد.
فوکوس خودکار: USD یا ultra sonic drive. این لنز بر روی بدنههایی که موتور فوکوس داخلی ندارند ( مانند سریهای ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ نیکون) نیز فوکوس خودکار خواهد داشت.
حلقهی دیافراگم: ندارد. البته رقبای این لنز نیز حلقهی دیافراگم ندارند و دیافراگم به صورت الکترونیکی باز و بسته میشود.
درزگیری: یک پوشش پلاستیکی دور ماونت را میپوشاند و لنز در برابر شرایط مختلف آبوهوا مقاومسازی شده است.
کیفیت ساخت
لولهی بیرونی این لنز از جنس فلز با روکش سیاهرنگ است و حلقهای نقرهای رنگ در پایین لنز وجود دارد. این لنز فواصل کانونی ۲۴، ۳۵، ۵۰ و ۷۰ را پوشش میدهد. ماونت لنز نیز از فلز ساخته شده و با توجه به پلاستیکهای با کیفیت و فلز فراوان بهکاررفته در این لنز، با یک لنز محکم با کیفیت ساخت کاملا قابلقبول در برابر قیمت روبرو هستیم.
فوکوس و زوم
برای اینکه عکسهای یک لنز شارپ باشند، دقت و تکرارپذیری فوکوس ضروری است. تکرارپذیری یعنی اینکه سیستم فوکوس خودکار تا چه میزان میتواند بعد از فوکوس کردن روی یک سوژه، دوباره با دقت روی آن فوکوس کند. حتی در فاصلهی کانونی ۷۰ میلیمتری هم دقت و تکرارپذیری فوکوس خودکار این لنز عملکردی کاملا قابلقبول دارد. در این فاصله در شرایط عادی، لنز حدود ۰.۴ ثانیه برای فوکوس از بینهایت به کمترین فاصلهی فوکوس احتیاج دارد که در مقایسه با زمان حدود ۰.۳۵ ثانیهای که لنزهای ۷۰-۲۴ نیکون و سیگما برای این کار صرف میکنند کاملا قابلقبول است.
چرخش حلقهی فوکوس هیچگونه احساس لق بودن یا شل بودن بر روی بدنهی لنز منتقل نمیکند و در کل ۹۵ درجه میچرخد. سطح پلاستیکی آن نیز تنها ۱۱ میلیمتر پهنا دارد. حلقهی زوم ۷۰ درجه میچرخد و پهنای آن ۲۴ میلیمتر است و رویهای پلاستیکی دارد. هر دو حلقه مقداری سفت هستند و نمیتوان آنها را با یک انگشت چرخاند. همچنین این دو حلقه در جهتی میچرخند که کاربران نیکون به آن عادت دارند و برعکس جهت چرخش لنزهای کنن است. حلقهی زوم در قسمت جلویی لنز قرار دارد و حلقهی فوکوس به دوربین نزدیکتر است که برعکس لنزهای ۷۰-۲۴ نیکون و کنن است.
صدای عملکرد فوکوس خودکار لنز به سختی شنیده میشود. اگر قصد فیلمبرداری با این لنز را دارید، موتور فوکوس هیچگونه صدایی در هنگام راه افتادن ندارد و حتی در حرکات سریع فوکوس نیز سطح صدای تولید شده بسیار پایین است.
اگر فوکوس را به سمت دوربین نزدیک کنید، متوجه میشود که این لنز کمی تنفس فوکوس دارد، در واقع هر چه نقطه فوکوس به دوربین نزدیکتر میشود از بزرگنمایی تصویر کاسته میشود. کسانی که قصد فیلمبرداری حرفهای با این لنز را دارند باید این نکته را در نظر داشته باشند.
لرزش گیر تصویر این لنز بنا بر ادعای تامرون تا ۵ استاپ کارایی دارد. بررسیها نشان میدهند که در سرعتهای شاتر ۱/۸۰، ۱/۴۰ و ۱/۲۰ روشن بودن قابلیت لرزش گیر لنز که VC نام دارد، برتری قابلتوجهی در شارپ ماندن عکسهایی که بدون سهپایه گرفتهشدهاند دارد. در سرعتهای ۱/۱۰ و ۱/۵ نیز این سیستم عملکرد بدی ندارد و در ۷۰ درصد مواقع عکسها قابلاستفاده هستند.
کیفیت تصویر
حاشیههای رنگی
لنز ۷۰-۲۴ تامرون در f2.8 تقریباً حاشیههای رنگی قابلمشاهده ندارد. این مسئله حتی در فواصل کانونی ۵۰ و ۷۰ نیز مشاهده میشود و حاشیههای رنگی بسیار اندک آن نیز با بستن دیافراگم از بین میروند.
اعوجاج
این لنز از اعوجاج معمول در لنزهای زوم با این فاصلهی کانونی رنج میبرد. در ۲۴ میلیمتر اعوجاج بشکهای نسبتاً شدید دیده میشود و با حرکت به سمت ۵۰ و ۷۰ میلیمتر، شکل اعوجاج بالشتکی میشود. فاصلهی کانونی ۳۵ میلیمتری این لنز، کمترین اعوجاج را دارد. هیچکدام از دوربینهای نیکون و کنن پروفایل مخصوص این لنز را داخل خود ندارند و نمیتوان اعوجاج عکس را روی خود دوربین اصلاح کرد.
البته پروفایل ویژهی این لنز در فتوشاپ و لایتروم وجود دارد و به راحتی و با یک کلیک، اعوجاج عکس را میتوان اصلاح کرد.
شارپنس
این لنز تامرون تقریباً به اندازهی رقبای نیکونی و کنن خود شارپ هست. حتی در f/2.8 نیز گوشههای تصویر شارپ هستند و از این بابت نیازی به نگرانی نیست.
بوکه
بوکه، کیفیت زیباییشناختی ناحیههای خارج از فوکوس تصاویر گرفته شده با یک لنز است. لنز ۷۰-۲۴ نسل دوم تامرون، نه تنها میتوان عمق میدانی مشابه لنزهای پرایم داشته باشد، بلکه بوکهی آن نیز تقریباً قابلقبول است، مخصوصاً در مقابل رقبایی چون لنز مشابه کنن. بوکههای این لنز ساختاری پیازی شکل دارند و حتی تا f/5.6 نیز به شکل دایره هستند.
در کل با نگاه به کیفیت تاری عکس در ناحیهی تغییر فوکوس، مشاهده میشود که پسزمینهی عکس به خوبی تار شده و پیشزمینهی آن کمی شلوغتر از پسزمینه است.
جمعبندی کیفیت تصویر
این لنز بهطورکلی کیفیت تصویری فوقالعاده و شارپ دارد. اعوجاجی در فواصل کانونی این لنز وجود دارد که به راحتی و با یک کلیک قابل رفع است. بوکهی لنز زیبا و قابلقبول است و میتوان به عنوان یک لنز پرتره روی آن حساب کرد. گوشههای تصویر کمی در f/2.8 تاریک میشود که این هم به راحتی در خود دوربین و یا هنگام ویرایش عکس رفع میشود.
موارد استفاده
بهطورکلی، لنزهای ۲۴-۷۰، لنزهایی هستند که بسیاری از عکاسان برای پیادهرویهای عکاسی آن را به همراه داشتن چندین لنز ترجیح میدهند. این لنزها با دامنهی فاصلهی کانونی خود، میتوانند برای انواع ژانرهای عکاسی، از منظره واید گرفته تا پرترههای نزدیک و بسته و هر چیزی که بین این دو است مناسب باشند.
کیفیت ساخت بالای این لنز، آن را برای عکاسان حرفهای که در یک روز مجبور به ثبت تعداد زیادی عکس هستند، بسیار مناسب نموده است. به خصوص عکاسان مراسمها و عکاسان عروسی، با ترکیبی از این لنز و لنز ۷۰-۲۰۰ f2.8 تقریباً برای تمامی موقعیتهای پیش آمده آماده خواهند بود.
نتیجهگیری
لنز Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2 قیمت مناسبی نسبت به رقبای خود دارد و میتواند انتخاب خوبی برای عکاسی خیابانی، سفر و یا عروسی و حتی منظره باشد. کیفیت تصویر آن بینظیر است و سیستم فوکوس خودکار آن با دقت هرچهتمامتر کار میکند. اگر یک لنز 24-70 میخواهید که از لنزهای نیکون و کنن سبکتر و ارزانتر باشد و با همان کیفیت کار کند، این لنز انتخاب خوبی است.
نمونه عکس